1. Hasar bildirimi nasıl ve ne kadar sürede yapılmalıdır?

Sigortalı/Sigorta Ettiren veya hak sahibi, rizikonun gerçekleştiğini öğrendiği andan itibaren, en kısa sürede hasar ihbarında bulunmalı ve sigortalı değilmişçesine hareket ederek hasarı azaltıcı her türlü tedbiri almakla yükümlüdür.

Hasar ihbarları, Şirketin çağrı merkezi olan 0850 224 33 70 hattı üzerinden yapılabileceği gibi, poliçenin düzenlenmesine aracılık eden acente veya broker aracılığıyla da Şirkete iletilebilmektedir.

Hak sahiplerinin, oluşan hasarlar neticesinde herhangi bir hak kaybına uğramamaları adına, ilgili poliçenin genel şartları ve yürürlükteki kanun hükümlerinde belirtilen zaman aşımı sürelerine titizlikle riayet etmeleri son derece önemlidir.

2. Hasar dosyası oluştururken hangi bilgiler ve belgeler gereklidir?

Bir sigorta poliçesi kapsamında hasar ihbarı alınırken, aşağıda belirtilen bilgilerin azami şekilde sağlanması ve ihbar anında hazır bulundurulması gerekmektedir.

• Poliçe Numarası
• Riziko Adresi
• Sigortalı İletişim Bilgisi (E-posta ve Telefon)
• Hasar Nedeni
• Hasar Tarihi
• Tahmini Hasar Tutarı
• Sorumluluk Hasarı ise Mağdur İletişim Bilgisi (İsim, E-posta ve telefon)

Gerekli belgeler ise hasarın nedenine ve branşına bağlı olarak değişkenlik gösterebilir. Bu nedenle eğer hasar dosyası için eksper görevlendirilmişse eksper tarafından, dosya evrak üzeri olarak takip edilecekse ilgili dosya sorumlusu tarafından gerekli belgeler talep edilecektir.

3. Hasar talebim reddedilirse itiraz hakkım var mı? Nasıl bir yol izlemeliyim?

Sigortalı/Sigorta Ettiren ve hak sahipleri, tazminat taleplerinin reddedilmesi durumunda, çeşitli iletişim kanalları aracılığıyla itiraz taleplerini iletebilmektedir. İtirazlar, Şirketimizin iletişim kanalları üzerinden (web sayfası, KEP adresi) yapılabileceği gibi, poliçenin düzenlenmesine aracılık eden acente veya broker aracılığıyla da iletilebilmektedir.

İtirazların yazılı olarak yapılması gerekmektedir. Şirketimiz, her itirazı titizlikle değerlendirerek hak sahibine veya aracı kuruma yazılı bir geri dönüş sağlamaktadır. Hak sahiplerinin itirazlarına rağmen dosya durumunun değişmemesi halinde, Sigorta Tahkim Komisyonu'na veya yargı yoluna başvurma hakları her zaman saklıdır.

4. Kendi kusurum nedeniyle oluşan bir hasarı sigorta karşılar mı?

Kendi kusurunuz nedeniyle oluşan bir hasarın sigorta poliçesi kapsamında karşılanıp karşılanmayacağı, poliçenin türüne ve koşullarına bağlıdır. Genel olarak, sigorta poliçeleri, sigortalının kendi kusurundan kaynaklanan hasarları, belirli durumlar ve şartlar altında karşılamaktadır. Ancak, sorumluluk branşına tabii poliçeler yalnızca sigortalının kusuru oranında üçüncü şahıslara verilen zararları teminat altına almaktadır.

5. Sigorta poliçemi anlamakta zorlanıyorum. En önemli noktalar nelerdir?

Sigorta poliçesi satın alınırken aşağıda yer alan belli başlı hususlar ilerleyen dönemlerde meydana gelebilecek olası hasarlarda son derece önemli hale gelmektedir. Dolayısı ile poliçe tanzim aşamasında bu hususlara dikkat ediyor olmak hasar aşamasında doğabilecek olası olumsuzlukları da bertaraf edecektir.

• Poliçenin vadesi
• Poliçenin ön yüzünde ve detay klozlarda yer alan teminatlar, teminat limitleri ve sigorta bedelleri
• Poliçede yer alan özel klozlar
• Muafiyet bölümü
• Poliçede yer alan teminatların döviz cinsi

Bu bölümler, sigorta poliçesinin konu ve kapsamını belirlediğinden dikkatlice incelenmelidir. Ayrıca, satın alınan poliçenin branşına göre dikkat edilmesi gereken hususlar farklılıkta gösterebilmektedir. Dolayısı ile sigorta poliçesi satın almak isteyen müşteriler bu süreci profesyonel bir aracı kurum vasıtası ile de takip edebilirler.

6. Doğal afetler sigorta kapsamında mıdır? Hangi şartlarda tazminat alabilirim.

Hemen hemen tüm özel sigorta türlerinde, doğal afetler ek prim ödenmesi koşuluyla sigorta teminatı kapsamına dahil edilebilmektedir. Bununla birlikte, bazı sigorta branşlarında Zorunlu Deprem Sigortası (DASK) yaptırılması yasal bir zorunluluk olarak düzenlenmiştir. Bu kapsamda sigortalılar, ilgili poliçe aracılığıyla deprem ve deprem neticesinde binalarda meydana gelebilecek yangın, infilak, tsunami ve yer kayması gibi olayların doğrudan neden olduğu maddi zararları, poliçe koşulları çerçevesinde ve belirlenen teminat limitleri dahilinde güvence altına alabilmektedir. Zorunlu Deprem Sigortası hakkında ayrıntılı bilgiye www.dask.gov.tr internet adresinden ulaşılabilir. Ancak Zorunlu Deprem Sigortası, yalnızca deprem ve deprem kaynaklı olayların binalarda meydana getirdiği doğrudan zararları kapsamaktadır. Bu nedenle;

Teminat limitlerini aşan zararlar,
Taşınır mallar,
Deprem haricindeki doğal afetlerin yol açtığı zararlar ve
Diğer branşlara ilişkin risklerin teminat altına alınabilmesi için sigortalıların ek prim ödemesi gerekmektedir.

Bu doğrultuda, poliçe tanzimi sürecinde teminatların kapsamı dikkatle değerlendirilmeli ve ihtiyaç duyulan teminatlar poliçeye açık şekilde dahil edilmelidir. Poliçede doğal afet teminatının yer alması halinde, meydana gelen afetin ilgili kloz kapsamında değerlendirilmesi sağlanarak tazminat süreci başlatılabilmektedir. Not: Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) tarafından başlatılan çalışma kapsamında; yalnızca depremin binalarda oluşturduğu zararları değil, taşınır mallarda da meydana gelebilecek sel, heyelan, fırtına, dolu, çığ ve orman yangını gibi afetleri kapsayacak şekilde tasarlanan Zorunlu Afet Sigortası (ZAS) çok yakın bir tarihte yürürlüğe girecektir.

7. Hasar sırasında ek masraflarım olursa bunları da sigorta karşılar mı?

Bu hususa hem ilgili poliçeye ait genel şartlarda, hem de Türk Ticaret Kanunu’nda yer verilmiştir. Sigorta poliçesi konu ve kapsamına giren bir hasar oluşması halinde yapılan ek masraflar makul ölçülerde olması kaydıyla sigorta poliçesi kapsamında karşılanmaktadır. Hak sahipleri bu taleplerini yaparken özellikle hasar için görevlendirilen eksperle sürekli irtibat halinde olmalıdır. Örneğin, hasar ile ilgili yapılan onarım masrafları poliçe kapsamına girmekte iken, sigortalı rizikoda oluşan hasar sonrası, sigortalının kendi insiyatifi ile yapacağı iyileştirme masrafları kapsam dahilinde yer almamaktadır. (Zira iyileştirme masrafları poliçe kapsamında yer almamaktadır)

Sigorta poliçemi yaptırırken dikkat etmem gereken en önemli detaylar nelerdir?

Bunu teknik birim cevaplandırmalı

Ancak, yukarıda belirtilen hususlar bütüncül bir şekilde değerlendirildiğinde, sigortalıların poliçe düzenleme sürecinde profesyonel bir danışmanlık hizmeti almaları; olası hata, eksiklik ve mağduriyetlerin en aza indirilmesi açısından büyük önem arz etmektedir.